All About Mediation is specialist video mediation. 100% veilig! Ontdek meer

Direct contact?

Laat u terugbellen

BEL MIJ TERUG

Bedankt voor uw reactie. We zullen spoedig contact met u opnemen.

Bel ons vandaag

Wij staan voor u klaar

0182-331060

Of stuur een email

En u hoort snel van ons

Business mediation bij conflict in een familiebedrijf

In een familiebedrijf lopen zakelijke en persoonlijke relaties door elkaar heen. Als er conflicten ontstaan, kan dat de boel compliceren. Business mediation is dan een geschikte vorm van conflictbemiddeling.

Als een zakelijk conflict niet alleen zakelijk is

Een zakelijk conflict in een familiebedrijf is niet altijd puur zakelijk: je bent niet alleen collega's, maar ook broer en zus of ouder en kind. Verwachtingen en veronderstellingen die bestaan vanwege de familieband kunnen de zakelijke relatie beïnvloeden.

Een verschil van mening over de bedrijfsvoering kan bijvoorbeeld verwikkeld raken met een persoonlijke strijd tussen de familieleden. En soms belemmeren oude patronen in de familiedynamiek een soepele communicatie. Andersom kan ook: als er dingen voorvallen in de privésfeer kan dit zijn uitwerking hebben op het welzijn van het bedrijf.

Business mediation

Als je een familiebedrijf hebt is uit elkaar gaan meestal geen gewenste optie. En een gerechtelijke procedure maakt het conflict vaak erger: emoties worden genegeerd en in plaats van te zoeken naar een duurzame oplossing worden de partijen tegen elkaar uitgespeeld.

Business mediation werkt anders. De mediator is een neutrale, derde partij die optreedt als bemiddelaar tussen de conflicterende partijen. Verstoorde communicatie wordt hersteld en omdat beide partijen ruimte krijgen hun emoties uit te spreken ontstaat er weer wederzijds begrip. Op basis daarvan kan samen worden gezocht naar een duurzame oplossing voor het probleem.

Business mediation bij opvolging

Het familiebedrijf overdragen aan de volgende generatie? Business mediation kan de opvolging van ouders op kinderen vergemakkelijken. Samen ga je om de tafel en maak je duidelijke afspraken. Wederzijdse verwachtingen en wensen worden uitgesproken. Zo zorg je voor een soepele overgang en voorkom je later problemen.

“Praten begint met luisteren,,