Laat u terugbellen
Wij staan voor u klaar
Scholen zijn van nature plekken waar regelmatig conflicten voorkomen, van een opstootje op het schoolplein tot langdurige ruzies tussen klasgenoten. Voor dit soort conflicten is er school mediation en steeds vaker wordt peer mediation ingezet als een succesvolle vorm van conflictbemiddeling.
Peer mediation verschilt op één belangrijk punt van probleemoplossende mediation in het onderwijs: de mediator is een ‘gelijke’ (peer). Op scholen die meedoen aan peermediationprogramma’s worden een aantal leerlingen opgeleid om de rol van peermediator op zich te nemen. Zij leren diverse mediationtechnieken, meestal volgens dezelfde methode als bij probleemoplossende mediation (de meest voorkomende vorm van mediation). Als dat nodig is, kunnen zij bemiddelen bij conflicten op school.
Peermediation verloopt volgens vrijwel dezelfde procedure als probleemoplossende mediation in het onderwijs, alleen komt het initiatief van de leerlingen zelf. Als er een conflict ontstaat nemen de conflicterende partijen contact op met de leerling-mediator, of de leerling-mediator komt zelf in actie. De leerling-mediator is neutraal en heeft geen belang bij de uitkomst van het conflict. De peermediation vindt plaats op vrijwillige basis en is vertrouwelijk.
Voordelen van peermediation
Het is normaal dat er conflicten voorkomen op school, en de meeste conflicten worden vanzelf opgelost. Toch vormt peermediation een belangrijke aanvulling op het lesprogramma. Conflicten veroorzaken over het algemeen veel onrust. Leerlingen gaan met minder plezier naar school en behalen minder goede resultaten. In een peermediationprogramma leren zij al op jonge leeftijd bewust omgaan met conflicten. Hierdoor wordt escalatie voorkomen. Bovendien leren zij vaardigheden die ze de rest van hun leven kunnen inzetten. Steeds meer scholen kiezen daarom voor peermediation.
De Vereniging Mediation door Leerlingen is speciaal opgericht om leerlingen vaardigheden te leren waarmee ze kunnen omgaan met conflictsituaties. In een lesprogramma leren zowel leerkrachten als leerlingen conflicten op een constructieve manier te benaderen. Op iedere school wordt een aantal leerlingen opgeleid tot leerlingmediator. Als er ruzie ontstaat, zijn zij de aangewezen persoon om in te grijpen.
Peer mediation onderwijs wordt ingezet vanaf groep 6 op de basisschool en in het voortgezet onderwijs. Uit de praktijk blijkt peer mediation een positief effect heeft op het sociale klimaat op en rondom de school. Deze vorm van mediation onderwijs wordt onder andere gebruikt om pestgedrag tegen te gaan en bevordert de participatie in leer- en groepsprocessen. Door middel van deze vorm van school mediation leren scholieren al op jonge leeftijd hoe ze kunnen omgaan met conflicten: een vaardigheid die ze de rest van hun leven kunnen inzetten. Daarom: peermediation, hoe eerder hoe beter.
“Praten begint met luisteren,,